poniedziałek, 14 grudnia 2015

Sernik gotowany na piernikowym spodzie

Sernik gotowany robiłam kilkakrotnie ale było to dość dawno. Masą serową przekładałam zwykle miodowe cienkie placki. Ten przepis znalazłam gdzieś całkiem przypadkiem. I musiałam wypróbować (zmieniając delikatnie) z dwóch powodów: po pierwsze - Boże Narodzenie pachnie piernikiem, a po drugie - sernik, zaraz po szarlotce, to moje ulubione ciasto.

Jestem naprawdę zaskoczona efektem końcowym. Sernik jest doskonały, delikatny i aksamitny, a uprażone płatki migdałowe to przysłowiowa "wisienka na torcie".




Sernik gotowany - na piernikowym spodzie
Składniki:
Piernik -
*3 jajka,
* 2-3 łyżki cukru,
* 3 łyżki miodu,
* 1,5 szklanki mąki pszennej,
* 0,5 szkl. oleju,
* 3 łyżki herbaty zaparzonej w 1 szkl. wody,
* 1 łyżeczka sody,
* 2 łyżeczki gotowej (lub samodzielnie wykonanej) przyprawy do pierników.
Sernik-
* 1 kg mielonego, białego sera (użyłam wiaderka Piątnicy),
* 0,5 kostki masła,
* 0,75 szklanki cukru/cukru pudru,
* 3 żółtka,
* 0,5 szkl. mleka,
* 2 łyżki mąki ziemniaczanej (lub budyń),
* zapach (np. rumowy),
* opcjonalnie - suszona żurawina lub inne bakalie,
* cienkie ciasteczka korzenna,
* płatki migdałowe.


Połączyć miód, olej, i 0,5 szklanki gorącego naparu z herbaty. Wymieszać. Ubić na sztywno pianę z białek, pod koniec ubijania dodać cukier a na końcu po jednym żółtku. W osobnym naczyniu połączyć przyprawę piernikową z sodą i mąką. Mieszając powoli, stopniowo dodawać suche składniki do ubitej masy.
Dużą tortownicę wysmarować masłem i wysypać bułką tartą lub wyłożyć papierem do pieczenia. Piec w temperaturze 180 stopni około 35 minut (do suchego patyczka).



W międzyczasie przygotować masę serową. W garnku utrzeć miękkie masło z cukrem. Mąkę ziemniaczaną (lub budyń) rozpuścić w mleku i dodać razem z serem, żółtkami i aromatem rumowym do utartego masła.
Następnie całość zagotować, stale mieszając, żeby masa nie przywarła do dna garnka. Można dodać suszoną żurawinę lub inne bakalie. Niestety, ku uciesze moich córek zapomniałam o tym składniku.
Na upieczony i lekko przestudzony piernik wyłożyć również przestudzoną masę serową.
Dookoła ułożyć ciasteczka korzenne. 




Resztę wolnego miejsca posypać płatkami migdałowymi uprażonymi na suchej patelni




Schłodzić i zajadać. 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz