niedziela, 22 listopada 2015

Święto niepodległości - obiad

Tak jak co roku od wielu lat, w dzień Niepodległości i na św. Marcina - na moim stole pojawia się gęś. Tym razem jednak postanowiłam po raz pierwszy zrezygnować z kupna całego ptaka i kupiłam osobno elementy tj. pierś i udka. Po rozmrożeniu, natarłam je solą i majerankiem, włożyłam do gęsiarki, czyli dużego żeliwnego garnka i piekłam w sumie około 3 godzin, polewając co jakiś czas wytopionym tłuszczem. 


Pięknie się zrumieniła, była soczysta i miękka. Szkoda, że już nie było czasu na ładniejsze podanie, ale wszyscy byli już bardzo głodni i nie mieli zamiaru czekać dłużej.


Ale na początek była pyszna, kremowa zupa cebulowa. 

Szybka, kremowa zupa cebulowa
Składniki:

* 1 kg cebuli,
* około 1,5 l bulionu (lub wody z dodatkiem kostek rosołowych),
* 3 duże serki topione,
* sól, świeżo mielony pieprz,
* prażona cebulka. 

Cebulę obrać, pokroić w krążki i wrzucić do garnka na gorącą oliwę. Poddusić do miękkości, ale nie rumienić za mocno. Zalać bulionem, pogotować jeszcze 15 minut i zmiksować. Na koniec dodać pokrojone w kawałki serki i zagotować mieszając, aż się rozpuszczą. Doprawić solą i sporą ilością pieprzu. Zupa powinna być pikantna - można dodać chili.  Podawać posypaną prażoną cebulką (albo grzankami).



Obiad miał być polski, więc na drugie danie do gęsiny podałam ziemniaki, zasmażane buraczki i surówkę z czerwonej kapusty. Wprawdzie na stole zagościły też jako dodatek, małe koktajlowe pomidorki nadziewane fetą i prażonymi pestkami słonecznika, ale za to na deser była tarta szarlotkowa.


Szarlotka - tarta z jabłkami
Składniki:

* 30 dag mąki,
* 20 dag masła,
* 10 dag cukru,
* 1 kg jabłek - użyłam szarej renety,
* cynamon,
* cukier puder.

Mąkę posiekać nożem z zimnym masłem i cukrem (można dodać 2-3 łyżki lodowatej wody). Szybko zagnieść ciasto i schłodzić w lodówce. 2/3 ciasta wyłożyć na spód formy, nakłuć widelcem i podpiec na złoto w piekarniku nagrzanym do 190 stopni - około 20-25 minut. 
W międzyczasie przygotować jabłka. Obrać, pokroić na mniejsze kawałki i udusić z dodatkiem cukru i cynamonu. Ilość cukru zależy od tego jak słodkich jabłek użyjemy. Gorące jabłka wyłożyć na zrumienionym spodzie. Pozostałą resztę ciasta pokruszyć na wierzchu. Ciasto ponownie wsunąć do piekarnika i piec przez około 30 minut. 
Po wystudzeniu posypać cukrem pudrem - albo i nie. 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz